Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.
Ashui Pavilion is a lightweight architectural structure serving as an exhibition area, to honor the works, architects, investors, and suppliers who have contributed to Vietnamese architecture in 2019. The Ashui Awards ceremony was held in the early days of 2020 at the Pavilion on the promenade of Hoan Kiem Lake, Hanoi.
Due to the high number of people who frequently pass by this promenade, it was required for the construction to be easily removed, neither could disturb people’s activities nor the beauty of its surroundings.
Hanoi is a city struggling from the un-pragmatic, overwhelming speed that it has been developing and at risk of losing the connection between people and culture. Hoan Kiem lake, a unique attraction adding precious elements to the beauty of Hanoi, is also a space that needs to be preserved and enhanced. Taking these two factors into consideration, we approached the project with a spontaneous awareness to protect the cultural context, which is the motivation that sustains the existing urban gaps. The top priority was to promote and highlight the interconnection between people's daily activities with architecture.
In order to enhance the proximity and comfort between people, the design was inspired by a sense of seasonal weather in the early days of the year, combined with the development and embellishment of the urban landscape. We then created a space where weather and cultural landscapes can express specific meanings to people. By using familiar and simple materials to describe the space, we braided thousands of small nylon cords together to create the image of a clear, white rain in the context of the lake in early spring.
The architecture appears as an ‘invisible box’, capturing the moment of falling raindrops, integrating into the pedestrian street without hindering the normal circulation. The exhibition space is only delineated by a passage that meanders through the artificial rain - not a straight passage that reveals the end since we intended people to slow down and take more time to enjoy the experience and exhibition as if they were captured in time immersed by the falling rain. In the exhibiting area, transparent mica displays are hung on ropes fixed to the ground along the aisle, creating a floating feeling and making the rain block purer thanks to the simplicity of the design. The remaining non-fixed ropes move freely and smoothly along with the wind and touch of the people./.
Ashui Pavilion là một cấu trúc kiến trúc nhẹ phục vụ công năng triển lãm, tôn vinh các công trình, các kiến trúc sư, chủ đầu tư và nhà cung cấp có đóng góp đối với nền kiến trúc Việt Nam trong năm 2019. Buổi trao giải này được tổ chức vào những ngày đầu năm 2020 tại phố đi bộ bên Hồ Gươm, Hà Nội.
Do phố đi bộ này là một địa điểm rất đông người nên việc thiết kế gian hàng triển lãm được được yêu cầu tháo lắp dễ dàng, không ảnh hưởng đến giao thông sử dụng của người dân xung quanh cũng như không ảnh hưởng đến mỹ quan đô thị hiện hữu.
Hà nội, một thành phố đang gồng mình giữa sự phát triển choáng ngộp của nhu cầu thực dụng và đứng trước nguy cơ mất đi sự kết nối giữa con người và khoảng trống văn hóa. Hồ Gươm, nơi tạo nên nét đẹp của Hà Nội cũng là một không gian cần được giữ gìn và tôn tạo. Từ đó, chúng tôi tiếp cận công trình như một sự cảm nhận bộc phát về bối cảnh văn hóa, sự truyền cảm hứng về việc gì giữ những khoảng trống trong đô thị hiện hữu. Sự kết nối tự nhiên từ việc kết hợp sinh hoạt thường ngày của người dân lồng ghép vào việc tổ chức triển lãm là mục tiêu hàng đầu của thiết kế.
Để tăng thêm tính gần gũi và tự nhiên với người sử dụng, thiết kế được lan truyền theo dòng cảm giác về thời tiết giao mùa trong những ngày đầu năm, kết hợp với việc phát triển và tôn tạo cảnh quan đô thị, chúng tôi đã tạo nên một không gian mà thời tiết, cảnh quan văn hóa có thể đối thoại với con người. Bằng thủ pháp sử dụng vật liệu gần gũi và đơn giản để đặc tả không gian, chúng tôi đã bện hàng nghìn sợi dây dù nhỏ với nhau tạo ra hình ảnh một đám mưa trắng muốt, tinh khôi trong bối cảnh hồ gươm đầu xuân.
Kiến trúc xuất hiện như chiếc hộp vô hình, chộp lấy khoảnh khắc những hạt mưa đang rơi, lồng ghép giữa phố đi bộ mà không cản trở sự lưu thông thường ngày. Không gian triển lãm chỉ còn được phân định bằng lối đi xuyên qua khối mưa, đây không phải là một con đường thẳng có thể nhìn thấy điểm đến, vì chúng tôi thật sự muốn người dân đến cảm xem triển lãm như đắm chìm vào màn mưa trong khí trời Hà Nội. Trong khu vực trưng bày, tất cả bản triển lãm bằng mica trong suốt được treo trên các sợi thừng cố định xuống mặt đất, dọc theo lối đi, tạo cảm giác lơ lửng và giúp khối mưa thuần khiết hơn nhờ sự tiết giản trong thiết kế chi tiết. Các sợi dây còn lại được thả tự do để chuyển động một cách mềm mại theo gió và từng cái chạm của con người.
Con đường trải nghiệm qua khối mưa được kết thúc bằng hình ảnh tháp rùa, biểu tượng của Hồ Gươm, đó là cách mà chúng tôi muốn tôn vinh các giá trị lịch sử vốn có, tạo nên thông điệp gìn giữ khoảng không đô thị và bản sắc của văn hóa.